Flipping the Classroom in de lerarenopleiding: ICT in de klas
Mariska Min-Leliveld (FMG)
Trefwoorden: Flipping the classroom, ICT, social media, formatief assessment, good practices
De studenten van de ILO volgen een eenjarige opleiding tot docent in het
voortgezet onderwijs. In het eerste half jaar wordt aan de kennisbasis van de
docenten gewerkt door middel van algemene didactiekcolleges. Het laatste college
van deze reeks is nog niet bezet. Hier zou een college over het gebruik van ICT
in het onderwijs goed passen. Dit onderwerp zou meer aandacht behoeven binnen
het ILO-curriculum. Studenten hebben in evaluaties aangegeven dat dit een steeds
belangrijker onderwerp is in de eigen onderwijspraktijk en dat zij hier graag
mee over zouden willen horen. Tevens is er steeds meer materiaal beschikbaar
voor docenten en lerarenopleiders om goede ICT vaardigheden binnen het onderwijs
te realiseren.
Ik zou via het teach-what-you-preach-principe de studenten willen laten
ervaren dat ICT nieuwe mogelijkheden kan bieden voor het onderwijs dat ze volgen
aan de ILO én voor het onderwijs dat ze zelf geven in het voortgezet onderwijs.
Hiervoor wil ik de studenten een theoretisch kader bieden, good practices laten
zien en een aantal ICT-onderwerpen behandelen (Social media, digitaal
stemmen/formatief assessment en gebruik beeldmateriaal.
Ik wil m.b.v. de leeromgeving Blackboard, Sakai (of een andere interactieve
omgeving) een Flipping-the-classroom ochtendprogramma gaan verzorgen.
Evaluatie
Voor de lerarenopleiding is een flipping the classroom les gemaakt, waarin
het gebruik van ICT in het onderwijs centraal staat. De les bestaat uit vijf
filmpjes, waarin verschillende aspecten van ICT centraal staat (T-pack model,
best practice, tools voor in de klas, onderwijs in de toekomst). De studenten
moesten deze filmpjes bestuderen en vragen in socrative invullen. Daarna volgde
er een werkcollege, waarin studenten konden kiezen in welk onderwerp zij zich
verder wilde ontwikkelen (bijv. digitaal stemmen, flipping the classroom). Aan
het einde van het werkcollege hadden zij geoefend met de mogelijke tool en
voornemens gemaakt voor ICT in de eigen klas. In eerste instantie was de les
voor twee groepen studenten, en deze keer zal het voor alle studenten worden
ingezet, waarbij de les dan nog interactiever en aantrekkelijker zal worden
gemaakt, bijv. via een chatsessie met de hoogleraar ICT.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.