E-learning: Vertaalpracticum Historisch Nederlands
Lia van Gemert
Trefwoorden: digitaal cursusformat, activerende e-learning practicumomgeving; digitale toetsing; gecontroleerde registratie van de studentactiviteit en prestaties (volgsysteem), verbetering ict-vaardigheden docenten
In de cursus 'De literariteit van historische teksten', leren de
eerstejaars studenten onder andere de historische Nederlandse taal uit de
vroegmoderne tijd begrijpen en vertalen. Dit is een essentieel maar moeilijk
onderdeel, waarbij gedoseerde intensieve training een belangrijk instrument is
om niveau te bereiken. Parallel aan het onderwijs over de historische taal en
het gebruikte handboek (werkcolleges) is de afgelopen jaren materiaal ontwikkeld
voor een wekelijks individueel oefenpracticum. Daarmee is gewerkt via
Blackboard. Het instrument is nuttig, maar levert nog niet voldoende rendement
op.
Om het rendement van het practicum te vergroten is een e-learning practicum
nodig. De materialen zijn visueel van aard en vragen veel oefening (middels
formatieve toetsen). Het digitale materiaal biedt kennisoverdracht (digitaal
doorzoekbare instructie vanuit het gedigitaliseerde handboek) en
meerkeuzevragen, met feedback om het kennisgedeelte te oefenen. Het practicum
wordt afgesloten met een verplicht tentamen.
Het practicum biedt een intensieve, uitdagende en motiverende vertaaltraining
aan. De stof is verdeeld in vijf syntactische en stilistische modules, die de
student in eigen tempo kan verwerken.
De default dosering is gebaseerd op één module per week, die een
tijdsbesteding van 2 uur vergt: 1,5 uur oefening, 0,5 uur toetsing. In elke
digitale module is instructie, oefening en feedback opgenomen. Ook is extra
oefenstof beschikbaar. De instructie en feedback zijn op trefwoorden
doorzoekbaar.
Via tussentoetsen krijgt de student toegang tot volgende modules; aan het eind
van de cursus moet het tentamen op eindniveau behaald zijn. De student kan op
zelfgekozen tijdstippen inloggen en toetsen afleggen. De toetsen zijn (via
inhoudelijke en niveaugestuurde verdeelsleutels) at random samengesteld uit een
database en beveiligd tegen kopieerfraude. Het tentamen is geïntegreerd in de
totale toetsing van de cursus (30%).
Via het studentvolgsysteem zien de docenten welk niveau bereikt wordt, welke
punten in de werkcolleges aandacht verdienen en welke studenten meer geactiveerd
moeten worden. Het gedigitaliseerde handboek met de instructies wordt ook in de
werkcolleges gebruikt.
Evaluatie
In nauwe samenwerking met ICTO ontwikkelden docenten en studenten Nederlandse
taal en cultuur een digitale omgeving waarin studenten Vroegnieuwnederlands
leren lezen, begrijpen en vertalen: het e-Practicum historisch Nederlands:
Vroegnieuwnederlands.
Het e-Practicum bestaat uit verschillende soorten oefeningen, die oplopen in
moeilijkheidsgraad: markeeroefeningen, ja/nee vragen en multiple choice vragen.
Studenten bepalen zelf wat ze willen zien op hun scherm/tablet/telefoon,
bijvoorbeeld uitleg, oefeningen, tips en relevante onderdelen uit het handboek.
Ze krijgen kort uitleg over grammaticale en stilistische verschijnselen, maken
de opdrachten en krijgen meteen feedback. Niet alleen bij de goede, maar ook bij
de foute antwoorden krijgen volgt een toelichting en een vertaling.
ICTO heeft onze wensen voor een digitale leeromgeving gerealiseerd:
motiverend en op maat inspelen op behoeften van studenten bij complexe
historische stof. Voor deze cursus heeft ICTO nieuwe tools ontworpen, zoals een
markeersysteem om woorden in een tekst aan te wijzen. Nu het basismodel voor de
leeromgeving gerealiseerd is, willen we samen met ICTO gaan werken aan volgende
stappen: een volgsysteem voor registratie van de vorderingen van de studenten,
tentamineringstoepassingen en vergroting van het volume oefenmateriaal. Eerst
wordt nu een vergelijkbare cursus voor het Middelnederlands gebouwd, bestemd
voor dezelfde studentengroep, eerstejaars Nederlandse taal en cultuur.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.