Trefwoorden: Portfolio building, Information sharing, peer-review, Collective intelligence, Form follows from content

Ik wil IPython Notebooks (vanaf nu: notebooks) inzetten voor alle aspecten van het vak dat ik geef. IPython Notebooks vormen een handige manier om een logboek bij te houden, en de resultaten te presenteren.

In mijn onderwijs merk ik dat studenten het erg moeilijk vinden om gestructureerd te werken, en om hun gemaakte werk op een goede en makkelijk terug te vinden manier op te slaan. In onze opleiding Informatiekunde zien we dit terug in het feit dat het moeilijk is voor vakken om op elkaar voort te bouwen. Eerder behandelde stof zakt erg snel weg. Het lukt studenten vervolgens niet goed om die zelf weer naar boven te halen.

Het doel van dit project is om studenten op een aansprekende manier te dwingen al hun werk gestructureerd op te slaan. We verwachten dat het daardoor niet alleen beter blijft hangen, maar dat het ook makkelijker is terug te vinden hoe iets ook al weer zat. Daarnaast verwachten we dat studenten hun aantekeningen in de vorm van notebooks eerder zullen delen.

We doen dit door state-of-the-art software te gebruiken die snel te leren is op alle systemen op vrijwel dezelfde manier werkt het heel makkelijk maakt informatie met andere te delen inhoud laat gaan boven vorm, terwijl het er toch heel goed uitziet draait in de browser op basis van HTML5 geen onzin bevat al een grote schare volgers heeft.

De methode die ik hiervoor wil gebruiken is: practice what you preach. Ik wil dus laten zien dat alle onderdelen van een universitaire cursus uitstekend ontwikkeld en gedeeld kunnen worden in notebooks. Expliciet noem ik hier:

• Studiewijzer, studieplan, toetsmatrijs
  • Alle college dictaten
  • Alle opgaven, en modelantwoorden, inclusief tentamens.
  • Al het in te leveren werk moet als notebook worden ingeleverd.
  • Grote werkstukken
  • Slides
  • Evaluatie van cursus, inclusief statistische analyse van tentamen resultaten