Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Voor een goed verloop van het onderwijs en onderzoek is het van essentieel belang om ICT-systemen, en de vaak gevoelige data daarin, goed te beschermen. Om die reden voert de UvA stapsgewijs tweestapsverificatie in voor alle UvA-systemen waarop je via internet inlogt.

Waarom is tweestapsverificatie noodzakelijk?

Veel beveiligingsinbreuken zijn het gevolg van misbruik van wachtwoorden. Met tweestapsverificatie (via Microsoft Authenticator of Tiqr) zetten we een extra slot op de deur, en zijn de UvA-systemen dus extra beveiligd. Tweestapsverificatie zorgt ervoor dat er een extra check wordt gedaan om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. Tweestapsverificatie kom je ook buiten de UvA tegen, bijvoorbeeld bij het inloggen op je bank en/of DigiD.

Welke ICT-diensten van de UvA zijn beveiligd met tweestapsverificatie?

Steeds meer ICT-diensten van de UvA zijn extra beveiligd met tweestapsverificatie. Bijvoorbeeld:

  • Microsoft 365 (waaronder OneDrive, Microsoft Teams, Microsoft Power BI en Microsoft Dynamics) en Templafy via Microsoft Authenticator.
  • SIS, Canvas, Zelfbediening, Figshare, DataNose en Testvision via Tiqr.

Hoe stel je tweestapsverificatie in?

Tweestapsverificatie stel je in principe eenmalig in. Hoe je dit instelt, verschilt per methode die je voor tweestapsverificatie gebruikt. Voor de meeste systemen gebruik je tweestapsverificatie via de Tiqr-app. Voor Microsoft-applicaties gebruik je de Microsoft Authenticator-app. Enkele medewerkers gebruiken systemen waarvoor een YubiKey nodig is. Hieronder vind je een link naar de instructies:

Werk je samen met externen?

Externe medewerkers en gasten moeten ook tweestapsverificatie instellen om toegang te krijgen tot bestanden in bijvoorbeeld Microsoft Teams of OneDrive. Externen kunnen onder 'authenticatiemethode toevoegen aan je account' in het lemma Microsoft 365 op het extranet lezen hoe ze dit in kunnen stellen.

Contact

Servicedesk ICT Services (ICTS)
T: 020 525 1402
uva.nl/icts-selfservice