Projectleider: A.C. Seijmonsbergen
Faculteit: Natuurwetenschappen, Wiskunde
en Informatica
Looptijd: 1 september 2011 – 1 september 2012
In dit project is een nieuwe onderwijsapplicatie ontwikkeld waarin grote aantallen studenten historisch en actueel beeld- en kaartmateriaal kunnen verzamelen, analyseren en presenteren in de 3D omgeving van een ‘Virtual Globe’. Interpretatie en analyse wordt gedaan met behulp van de vrij verkrijgbare softwarepakketten Google Earth en ArcGIS Explorer. De opdrachten worden interactief met behulp van Blackboard gemaakt en onmiddellijk van feedback voorzien.
Het leermateriaal omvat thematische landschapsinformatie uit de vijf thema’s ‘Leven met Tektoniek’, ‘Water en ijs in het landschap’, ‘Aride en Semi-aride gebieden’, ‘Leven in kustgebieden’ en ‘Veranderingen in landgebruik’. Naast deze vijf hoofdthema's zijn er ook drie aanvullende (reserve) modules waarin extra oefenopdrachten worden aangeboden. Hier komen aanvullende landschappen aan bod om verkregen kennis te verdiepen en inzicht te vergroten. Daarnaast dienen zij als voorbereiding op een tussentoets die halverwege de cursus wordt afgenomen en als inspiratie voor de te maken eindopdracht, een eigen poster met zelf gemaakte datasets.
Tijdens de uitvoering van het project is het ontwikkelde materiaal reeds aangeboden de nieuwe cursus Future Planet Studies “Virtual Globe”. Door de directe ervaring met dit nieuwe onderwijs zijn door de docent en de assistent terugkoppelingen en aanpassingen doorgevoerd, waardoor de kwaliteit is geoptimaliseerd. Daarnaast is een eerste student evaluatie voorhanden (bijlage E) van deze cursus, waardoor toekomstige cursussen kunnen worden verbeterd.
Er is een volledige cursus (Virtual Globe) ontwikkeld van 3 EC die aangeboden is aan studenten FPS. Samenvattend zijn de volgende projectresultaten behaald:
Voor de individuele opdrachten van de studenten zijn postertemplates gemaakt en beschikbaar gesteld. Een eerste lijst met externe internetbronnen is beschikbaar gesteld om datasets op het internet te kunnen vinden (zie bijlage F). Het onderwerp is de eigen keus van de student, wat tijdens een oriënterende practicummiddag gekozen dient te worden. Indien nodig, zijn er ‘standaard’-onderwerpen beschikbaar om als opdracht uit te geven. De eindproducten zijn ingeleverd en selecties ervan worden gebruikt om in volgende cursussen te gebruiken. Deze resultaten blijken ook gedeeltelijk bruikbaar om nieuwe opdrachten te ontwikkelen. (10 poster/VG projectonderwerpen gekozen door studenten is te vinden in bijlage D bijgesloten als voorbeeldposters).
Tezamen met de bijbehorende Virtual Globe .kmz files geeft het behandelde onderwerp praktische, theoretische en visuele informatie over het bestudeerde onderwerp. Voor deze twee onderdelen zijn beoordelingscriteria opgesteld op basis waarvan een cijfer wordt gegeven.
In onderstaande tabel staat een overzicht van de belangrijkste resulterende opdrachten per hoofdthema.
Thema: |
Voorbeelden van opdrachten: |
||||
Leven met tektoniek |
Maverick Spring,USA: Aride gebieden waar de aardkorst geplooid is en zich domes hebben gevormd geven een goed beeld van de relaties tussen lithologie, structuur en drainagepatroon. |
Parícutin, Mexico: Deze vulkaan begon als een kleine scheur. Het is één van de weinige vulkanen waarvan het ontstaan vanaf het begin door mensen is gezien. |
Volturno-rivier, Italië: De benedenloop van de Volturno-rivier. Erg belangrijk in deze opdracht is de koppeling tussen geologie, hydrologie, ontwikkeling en landgebruik van het landschap |
||
Water en ijs in het landschap |
Philipp Quadrangle, Mississippi: Voorbeeld van sedimentologie en ontwikkeling van een vrij meanderende rivier en aangepast landgebruik. |
Klimaat en Gletsjer: Een samengestelde opdracht waarin uitgebreid kennis wordt gemaakt met gletsjers en bijbehorende processen. De student moet klimaatgegevens koppelen aan gletsjers. Ook moeten er metingen gedaan worden aan dikte van ijskappen en afsmelten van gletsjers. |
|||
Aride en semi-aride gebieden |
Cyrenaica, Libië: Wat is de beste locatie om grondwater op te pompen en wat zijn de eventuele effecten? De student maakt kennis met verschillende landschapsvormen en leert om feiten te verzamelen op basis van fotomateriaal. |
Zagros-gebergte, Iran: De vorming van het gebergte wordt behandeld, diverse landschapsvormen maar ook hoe mensen omgaan met waterschaarste in dit droge gebied. |
Antelope Peak, Arizona: De ontwikkeling van een landschap in een (semi-) aride klimaat levert andere kenmerken op in vergelijking met een humide klimaat. Hier wordt behandeld wat de belangrijkste vormen zijn, maar ook de invloed op het landgebruik. |
||
Leven in kustgebieden |
Monrovia, Liberia: Verstedelijking zet druk op het ecosysteem in een kustgebied. De uitbreiding van de hoofdstad en de drinkwatervoorziening staan onder andere ter discussie. |
Kustdynamiek en verandering in de tijd: In deze opdracht wordt een kustgebied in South Carolina behandeld. Waar eerder kustuitbreiding was, is nu kusterosie. Dit kan leiden tot verzilting van het grondwater en dus effect hebben op het landgebruik. |
Point Reyes, California: Een kustgebied in een tektonisch actieve zone (San Andreas Fault) en de invloed ervan op de ontwikkeling en potentiële gevaren in het landschap. |
||
Veranderingen in landgebruik |
Landgebruik: patronen en processen: Drie gebieden en de veranderingen in het landschap door de mens: kap in het regenwoud, landbouw en irrigatie, en de effecten van mijnbouw. |
Groesbeek: waar kunnen we bouwen, verbouwen en grazen: Verschillen in landgebruik hebben vaak te maken met de ondergrond. Er wordt gekeken naar de hydrologie en de bedekking van de vegetatie en verandering in de tijd. |
Zambia – Slaapziekte en dambo’s: De relatie van geologie - ontwikkeling landschap - vegetatie - slaapziekte wordt beschreven. En daaraan gekoppeld welke maatregelen in het landschap zijn genomen om de ziekte te bestrijden. |
Eerstejaarsstudenten Future Planet Studies, met inbegrip van eerstejaarsstudenten die de track Aardwetenschappen volgen. Aanverwante opleidingen als archeologie, biologie, planologie en sociale geografie, welke ook veel met ruimtelijke informatie werken, kunnen ook profiteren van dit project. Daarnaast kan de VG-omgeving als voorlichting voor VWO-scholieren worden gebruikt of als nascholing voor b.v. aardrijkskundeleraren. Dit is binnen enkele masterclass-bijeenkomsten in het verleden al eens getest (Google Earth en de zichtbare gevolgen van Klimaatverandering, door John van Boxel en Harry Seijmonsbergen).
Bij Future Planet Studies (FPS) is het in al in het 1e semester van het 1e studiejaar noodzakelijk dat studenten aanleren om digitaal kaart- en beeldmateriaal te verzamelen, verwerken en interpreteren. Dit is toegepast door kennis uit eerdere vakken (bv. Toekomstperspectief voor de Aarde) te gebruiken.
Het onderwijs is gebaseerd op e-learning en ‘self-tuition’. De modules worden aangeboden d.m.v. Blackboard. De student opent de cursus en kiest de module die voor de betreffende dag beschikbaar is gesteld. De opdrachten verlopen via de functie ‘toetsen’ (tests) van Blackboard. Wanneer de vragen met behulp van de ‘Virtual Globe’ zijn beantwoord, kan de toets worden ingediend en krijgt de student automatisch feedback en toelichting bij zowel de foute als goede antwoorden. Doordat dit voor het grootste deel automatisch gaat, is het mogelijk geworden om grotere groepen studenten tegelijkertijd onderwijs aan te bieden.
Belangrijk is dat theoretische begrippen uit inleidende vakken (b.v. geologische structuren van de aardkorst) nu op de VG driedimensionaal afgebeeld en geïnterpreteerd worden, dat veranderingen in de tijd zichtbaar gemaakt worden (‘temporal change’) en dat eenvoudige toepassingen door de student op basis van eigen waarnemingen van de VG met metingen onderbouwd kunnen worden (b.v. hoogtemetingen, afsmelten van ijs, kustafslag/aangroei).
De student krijgt, door de visuele interactie die binnen de VG mogelijk is, beter inzicht in de processen die zich afspelen binnen een landschap: theoretische begrippen worden namelijk direct op een interactieve manier praktisch geoefend. Het is binnen de VG ook mogelijk de student naar beschikbare of zelf te ontwikkelen websites te dirigeren vanuit de datasets (b.v. vanuit de tekst die achter een placemark is gezet), zodat aanvullende informatie over een locatie, een patroon of proces in het landschap op te zoeken is.
Naast individuele, op e-learning en ‘self-tuition’ gebaseerde leermodules doet de student individueel of in een kleine groep onderzoek naar een actueel thema, proces of verandering aan het aardoppervlak in een kort onderzoeksproject. Dit mondt uit in een afsluitende presentatie van een poster en bijbehorende datasets. Deze datasets bestaan uit door de student gemaakt maar ook op internet verzameld beeld- en kaartmateriaal dat binnen de ‘Virtual Globe’ omgeving opgeslagen wordt en door derden (bijvoorbeeld andere studenten of de Google Earth community) kan worden gebruikt. Zo kan de opgebouwde database verder uitgebreid en gedeeld worden.
Door studenten al in het eerste jaar beter kennis te laten maken met een Virtual Globe analyse omgeving en een verscheidenheid aan digitale ruimtelijke data, worden ze beter voorbereid op vakken die later in het studieprogramma worden aangeboden, zoals World Food Systems.
Het project heeft een succesvolle start gekend en zal blijvend worden ingezet binnen de cursus VG. Met het oog op de verandering van de Bachelor opleidingen Aardwetenschappen, Bèta-Gamma en Future Planet Studies ligt het in de lijn der verwachtingen dat het aantal potentiële gebruikers toe zal nemen. De belangrijkste software (Google Earth) zal hoogstwaarschijnlijk de komende tijd gratis beschikbaar blijven. Daardoor vormt dit project de basis om een groeiend aantal gebruikers te bedienen.
Er is de mogelijkheid om het project verder te ontwikkelen en te integreren met een cursus met ArcGIS/ArcMap. Deze software is niet gratis, maar er is reeds een campuslicentie bij de Universiteit van Amsterdam aanwezig. Deze software is weliswaar veel krachtiger, maar kost aanzienlijk meer tijd om aan te leren. Nu vormt de VG-cursus wel een ‘opstap’, tezamen met de ArcGIS Explorer software, om het echte gebruik van Geografische Informatie Systemen te gaan gebruiken in een aansluitende cursus van het tweede jaar FPS (Digital Earth I).
De eerste cursus heeft veel positieve reacties losgemaakt bij de studenten en deze hebben ook enkele verbeterpunten gesuggereerd (zie onder ‘7. Lessons learned’ en bijlage E).
Een uitbreiding van VG ligt besloten in de koppeling naar een Geodataserver, via welke de opslag en beheer van de ruimtelijke gegevens zal kunnen gaan. Deze server kan ook het centrale portal worden voor benadering van buitenaf. Een concept voor deze Geodataserver staat beschreven in bijlage A.
Gebruik van de Virtual Globe in het onderwijs is inzetbaar in alle onderwijsvormen per computer waarbij: