Lissan Taal – Apelqvist en Anette Ölander (FGw)
In het 1e semester van het 1e jaar moeten de studenten de uitspraak van de taal inslijpen. Dit is tevens het beste moment de theoretische kennis van de fonetiek van het Zweeds te verwerven. De theorie en de praktijk ondersteunen namelijk elkaar. De Zweedse uitspraak is lastig te leren. Het eist daarom veel zelfstudie en voldoende corrigerende input. Om dit op een efficiënte manier te doen met een grote groep is lastig. Door een digitaal programma kunnen de studenten interactief oefenen onder begeleiding. Tegelijkertijd biedt dit de docent de mogelijkheid kleine groepjes studenten apart te nemen om de verworven vaardigheid te controleren en corrigeren. Vervolgens kunnen de studenten verder werken met het programma door middel van zelfstudie.
Mijn voorgangster, Anette Ölander heeft een aantal jaar terug een uniek uitspraakprogramma ontwikkeld (Papegojan) in syllabusvorm met daarnaast audio-fragmenten. Dit programma heeft goed gewerkt bij het onderwijzen van de uitspraak en de fonetiek van het Zweeds bij de eerstejaarsstudenten Zweeds. Ik heb haar daarom gevraagd of ik dit programma in overleg met haar mocht uit breiden en digitaliseren zodat het makkelijker te integreren zou zijn in het reguliere onderwijsprogramma voor docenten die niet gespecialiseerd zijn op het gebied van uitspraak. Maar ook om twee doelstellingen te bereiken, namelijk:
Integratie theorie en praktijk: Bij de uitspraak is ICT onmisbaar. Met dit programma leren de studenten zowel de theoretische achtergrond en trainen ze actief de daadwerkelijke uitspraak. Deze twee onderdelen worden op een bijzondere manier met elkaar geïntegreerd in het programma.
Efficiëntie, individuele begeleiding, maatwerk: Het zou de inzet van de individuele student en daardoor de efficiëntie van het onderwijs verhogen: het geeft de docent de mogelijkheid kleine groepjes studenten apart te nemen en begeleiding te geven terwijl de rest van de groep doorwerkt . Vervolgens kunnen de studenten met de input verder werken door zelfstudie.
In het eerste semester van het eerste jaar moeten de studenten de uitspraak van de taal goed aanleren. Dit vraagt intensieve individuele begeleiding, wat met grote groepen niet te doen is in de daarvoor beschikbare tijd. Dit probleem wordt ondervangen door een digitaal lesprogramma waarbij de studenten interactief zelfstandig kunnen oefenen, wat minder begeleiding van een docent noodzakelijk maakt.