Video’s, bijvoorbeeld webcolleges kunnen een nuttige aanvulling van het onderwijsaanbod zijn maar een echte meerwaarde ontstaat pas als door de inzet van de video in het onderwijs de colleges meer activerend worden en de studenten tot het diepe leren komen. Een flipped classroom ontwerp is hiervoor geschikt.
In het project
Kennisclips voor activerend onderwijs hebben de docenten doelgericht voor hun onderwijs kennisclips gemaakt om een leerprobleem of een knelpunt in hun onderwijs mee op te lossen. De doelen om kennisclips te gebruiken waren verschillend:
informatie geven over een online cursus en welkom aan deelnemers heten voor de start
toelichten van een moeilijk theoretisch begrip ter voorbereiding op het hoorcollege
demonstreren van een methode om zelf mee aan de slag te gaan met modelleren
demonstreren van een laboratorium techniek om zich voor te bereiden en zelf de techniek uitvoeren tijdens een practicum.
Afhankelijk van het doel van de kennisclip in het onderwijs en de voorkeur van de docent is de passende techniek voor een kennisclip in het project gekozen.
videoclips, opgenomen op een locatie met een videocamera en geluidsopname
schermopnames met ingesproken tekst zonder spreker in beeld
combinatie van video en schermopname
animatie.
Dit project betekent voor de FNWI een eerste en belangrijke stap in het activeren van onderwijs met de inzet van kennisclips. De kennis en ervaringen van dit project wordt gebruikt bij opvolgende projecten.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.