Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: kennisclips, video, flipped classroom, activerend onderwijs

Evaluatie:

Video’s, bijvoorbeeld webcolleges kunnen een nuttige aanvulling van het onderwijsaanbod zijn maar een echte meerwaarde ontstaat pas als door de inzet van de video in het onderwijs de colleges meer activerend worden en de studenten tot het diepe leren komen. Een flipped classroom ontwerp is hiervoor geschikt.

In het project Kennisclips voor activerend onderwijs hebben de docenten doelgericht voor hun onderwijs kennisclips gemaakt om een leerprobleem of een knelpunt in hun onderwijs mee op te lossen. De doelen om kennisclips te gebruiken waren verschillend:

  • informatie geven over een online cursus en welkom aan deelnemers heten voor de start
  • toelichten van een moeilijk theoretisch begrip ter voorbereiding op het hoorcollege
  • demonstreren van een methode om zelf mee aan de slag te gaan met modelleren
  • demonstreren van een laboratorium techniek om zich voor te bereiden en zelf de techniek uitvoeren tijdens een practicum.

Afhankelijk van het doel van de kennisclip in het onderwijs en de voorkeur van de docent is de passende techniek voor een kennisclip in het project gekozen.

  • videoclips, opgenomen op een locatie met een videocamera en geluidsopname
  • schermopnames met ingesproken tekst zonder spreker in beeld
  • combinatie van video en schermopname
  • animatie.

Dit project betekent voor de FNWI een eerste en belangrijke stap in het activeren van onderwijs met de inzet van kennisclips. De kennis en ervaringen van dit project wordt gebruikt bij opvolgende projecten.

Meer over dit project is te vinden op Starfish: http://starfish.innovatievooronderwijs.nl/project/69/

Grassroot Kennisclips FNWI