Natasa Brouwer (FNWI) Grassrootsprogramma
Video’s, bijvoorbeeld webcolleges kunnen een nuttige aanvulling van het onderwijsaanbod zijn maar een echte meerwaarde ontstaat pas als door de inzet van de video in het onderwijs de colleges meer activerend worden en de studenten tot het diepe leren komen. Een flipped classroom ontwerp is hiervoor geschikt.
In het project Kennisclips voor activerend onderwijs hebben de docenten doelgericht voor hun onderwijs kennisclips gemaakt om een leerprobleem of een knelpunt in hun onderwijs mee op te lossen. De doelen om kennisclips te gebruiken waren verschillend:
Afhankelijk van het doel van de kennisclip in het onderwijs en de voorkeur van de docent is de passende techniek voor een kennisclip in het project gekozen.
Dit project betekent voor de FNWI een eerste en belangrijke stap in het activeren van onderwijs met de inzet van kennisclips. De kennis en ervaringen van dit project wordt gebruikt bij opvolgende projecten.
Meer over dit project is te vinden op Starfish: http://starfish.innovatievooronderwijs.nl/project/69/