Dit project is erop gericht om de onderzoeksmatige belangstelling van studenten te stimuleren door hun vanaf het begin te laten participeren in het onderzoek van de docent op het gebied van de uitspraak en dan vooral de uitspraak van de klinkers.
Dit project is erop gericht om de onderzoeksmatige belangstelling van
studenten te stimuleren door hun vanaf het begin te laten participeren in het
onderzoek van de docent op het gebied van de uitspraak en dan vooral de
uitspraak van de klinkers. De studenten gaan op onderzoek naar hun eigen
spraakuitingen en analyseren deze in een spraakportfolio.
Ze trainen daarbij de uitspraak van hun Spaanse klinkers door middel van een
computerprogramma dat hiervoor gegeneerd is.
Korte beschrijving van projectresultaten
Er is een trainingsprogramma gemaakt met Praat, die ingezet is als zelfstudiemateriaal voor studenten van het eerste jaar. De studenten nemen actief deel aan dit onderzoek tijdens de Spaanse taalkundemodule door met dit instrument te trainen en een analyse te maken van hun opgenomen spraakuitingen in een spraakportfolio. Hiervoor is een weblog aangemaakt waar studenten hun analysemateriaal kunnen opsturen en bewaren. Dit is te vinden onder de link: https://rademakers.hum.uva.nl/fyv/
Eerst jaar studenten Spaans en minoren Europese Studies en Taal en Communicatie
(Onderwijskundige) meerwaarde van het project
Naast het motiveren en bewust maken van studenten voor onderzoek is de meerwaarde van dit project vooral de trainingsprogramma met direct feedback. Het verhoogt het niveau van de uitspraak van de student (vorderingen worden door middel van een pre- en een post-test en een controlegroep getoetst).
Het biedt de student een middel voor zelf-onderzoek voor zijn of haar klinkers en daarmee instrument om de uitspraak van het Spaans te verbeteren (o.a. doormiddel van het bijhouden van een eigen spraakportfolio) zonder tussenkomst van een docent.
Highlights van het project
De studenten hebben dit project positief geëvalueerd en actief meegedaan aan het onderzoek naar hun eigen spraakuitingen.
Het trainingsprogramma wordt als zeer nuttig ervaren.
Lessons learned van dit project
Studenten deadlines geven voor het inleveren van het materiaal. Ze waren zo enthousiast aan het trainen dat de analyse door sommigen te laat werd ingeleverd.
Communicatie en disseminatie
Het project is vorig jaar al gepresenteerd tijdens het congres V Congreso de Fonética Experimental voor internationale fonetici in Sevilla.
Er is mij gevraagd om het project wordt aan de Universiteit van Odense (Denemarken) in april te demonstreren tijdens een congres.
Verder is er een demonstratie gegeven tijdens de ICTO-etalagemiddag 2012.
Toekomst project
Er zijn plannen om het project naar andere talen uit te breiden.
Ideeën voor gebruik van het project in een andere context
De blog kan als portfolio gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden.
Link naar het project
Zie verwijzing bij "Korte beschrijving van de projectresultaten"
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.