Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: toetsen, studiesucces, self assessment, peer feedback

Inleiding Mediacultuur I is een introducerend hoorcollege voor een grote groep studenten (waaronder alle eerstejaars Media en cultuur), getoetst door 4 meerkeuzetentamens. Het vak reikt basiskennis aan en is hét onderdeel in de propedeuse waarin getoetst wordt of studenten goed informatie kunnen filteren en reproduceren. Het vak wordt ondersteund door een door studentassistenten gegeven practicum waarin de studenten studievaardigheden trainen, waaronder het voorbereiden en afleggen van een tentamen. Ook leren studenten in het practicum hoe je goede peer feedback kunt geven.

* Er is behoefte aan een tool om studenten tentamenvragen te laten ontwerpen, ze deze onderling te laten uitwisselen en te faciliteren dat studenten elkaars vragen beantwoorden.

* De tool moet het mogelijk maken de kwaliteit van het materiaal dat rondgaat te toetsen (door de docent, de studentassistenten maar ook door studenten onderling (rating))

* Studenten vragen om oefententamens: de tool moet het aanleggen van een tentamenbank faciliteren.

* Studenten beter (en vaker) laten oefenen met tentamenvragen door gebruik van een tentamenbank.

* Het zelf ontwerpen van vragen nodigt studenten uit op een diepere manier met stof om te gaan dan nu mogelijk is.

* Betere tentamentraining leidt tot hoger studierendement.

Zowel PeerWise als Soap lijken geschikt. Aan de facultaire ICTO-afdeling wordt advies gevraagd welke tool het beste werkt en het beste ondersteund kan worden.

Evaluatie

PeerWise is een online tool waarmee studenten meerkeuzevragen kunnen ontwikkelen en (door medestudenten gemaakte) vragen kunnen oefenen om kennis van de tentamenstof op te doen. Een waardevolle toevoeging voor audiovisuele studies is de mogelijkheid om YouTube filmpjes en afbeeldingen aan de vragen toe te voegen.

De kennis van de tentamenstof wordt met PeerWise op twee manieren kritisch benaderd: enerzijds is het voor de studenten nodig om de tentamenstof te beheersen voordat zij vragen kunnen ontwikkelen, anderzijds zorgt het beantwoorden van de gemaakte vragen in de database voor een kritische oefening bij de tentamenvoorbereiding. De kwaliteit van de vragen wordt daarnaast gewaarborgd door een beoordelingssysteem op basis van peer review waarmee de hoogst beoordeelde vraag hiërarchisch in de database stijgt.

Het gebruik van PeerWise is verder eenvoudig en kan met weinig begeleiding worden toegelicht. Tevens kan PeerWise ingezet worden als onderdeel van een onderwijsprogramma dat minder docentexentsief en meer studentintensief is. Door een digitale tool als PeerWise kunnen studenten namelijk makkelijker het belang en nut van peer review inzien en wordt hen de mogelijkheid verschaft om dit ook daadwerkelijk toe te passen.