Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Website, digitaal onderwijsmateriaal voor opdrachten

De Grassroot is voor het vak: Diagnostiek 2: Ontwikkelingspsychologie. Het is een Mastervak bij Psychologie: een intensieve cursus, met veel contact tussen student en docent, dat voorbereidt op de praktijk van een stage in een hulpverleningsinstelling

De ICT-toepassing zou ik willen inzetten in het onderdeel “Psychodiagnostisch verslag schrijven”. Dit is een individuele opdracht, die beoordeeld wordt en voor een belangrijk deel bijdraagt aan het eindcijfer van de cursus. De opdracht is verplicht.

Het onderdeel “Psychodiagnostisch verslag schrijven” ziet er op dit moment als volgt uit: De student schrijft een voorstel voor een psychodiagnostisch onderzoek bij een casus, waarin hij/zij beargumenteert welke tests moeten worden afgenomen bij deze casus. Vervolgens krijgt de student fictieve gegevens van de goedgekeurde tests. De student verwerkt de testresultaten en beschrijft ze in het eindverslag. In de huidige situatie volgt de student dus de keuzes die de docent maakt. Van alternatieve tests, die ook ‘goed’ kunnen zijn, kunnen geen gegevens worden geleverd.

In de Digitale Testkast zitten veel meer gegevens. Na goedkeuring van de docent, kiest de student een psychologisch domein uit de kast (1), kiest de test met  de geleverde code (2), waarna een pdf met testresultaten verschijnt (3).

De Grassroot maakt een grotere variëteit aan fictieve gegevens mogelijk: van één test zijn meerdere versies en er zijn vele combinaties van tests. Omdat de gegevens fictief zijn, heeft de docent er controle over en kent hij/zij de correcte verwerking. Omdat de gegevens digitaal worden aangeleverd, kunnen de tests op maat worden geleverd. Dit maakt de gegevens interessanter voor de student (want: meer passend bij het eigen voorstel) en verkleint de kans op plagiaat.