Digital Peer Review bij het schrijven van onderzoeksvoorstellen
Dit project betreft digitale peer review met Turnitin PeerMark. Peer review kan een waardevolle bijdrage leveren aan het verbeteren van teksten. In dit project is peer review formatief gebruikt en dient vooral reflectie op het eigen werk te bevorderen; het is niet bedoeld om andere studenten een beoordeling of cijfer te geven
In dit project gaat het om het schrijven van een onderzoeksvoorstel. Voor
docenten is het vaak te tijdrovend om alle studenten zorgvuldig meerdere malen
commentaar te geven. Peer review wordt weinig toegepast in het onderwijs. Het
biedt echter een aantal belangrijke voordelen: 1) de studenten krijgen
individuele feedback; 2) ze leren om volgens de regels van de academische peer
review commentaar aan anderen te geven; 3) zij zien de feedback van anderen op
hetzelfde stuk zien en leren ook van dat commentaar; 4) het leren is actief,
door schrijven en becommentariëren. Uiteindelijk zou dit er toe moeten leiden
dat studenten zich door de reflectie op hun eigen inspanningen en die van
anderen de criteria voor het schrijven van een onderzoeksvoorstel eigen maken.
Daarnaast wordt de tijd van de docent beter benut doordat teksten die
binnenkomen al van betere kwaliteit zijn dan wanneer er geen sprake is van peer
review. Het vak is nu gestructureerd rond de feedback oefeningen. In de les
komen allerlei zaken aan bod die in de feedback aan de orde komen, zoals een de
opbouw van een inleiding, definiëren, argumenteren en refereren.
Binnen Turnitin zijn de vragen uit de cursus eenvoudig te kopiëren. Voor
anderen is het mogelijk de cursus op maat te maken door er andere vragen aan
toe te voegen of meerdere rondes van feedback te maken.
Beschrijving van de projectresultaten
In de Master Business Studies van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde –
Amsterdam Business School is gebruik gemaakt van peer review in de cursus Thesis
Proposal (Leadership & Management Track). De studenten schrijven in deze
cursus hun onderzoeksvoorstel voor de afstudeerscriptie. De cursus duurt vier
weken en in deze periode krijgen ze tweemaal peer feedback. Met Turnitin
PeerMark beantwoorden de studenten open vragen over de tekst van twee andere
studenten. Zij krijgen van twee studenten feedback op elke versie.
Doelgroep
Docenten kunnen dit gebruiken bij cursussen waarin de studenten een
onderzoeksvoorstel geschreven dient te worden. Het kan ook breder worden
gebruikt bij schrijfopdrachten, b.v. wetenschappelijk schrijven.
(Onderwijskundige) meerwaarde van het project
Digitale peer review wordt nauwelijks gebruikt, maar het kan een aanvulling
zijn op bestaande methoden.
Highlights van het project
Het niveau van de onderzoeksvoorstellen lijkt verbeterd. De studenten gaven
in een evaluatie aan dat ze leerzaam en motiverend vonden, ook al kost het
redelijk veel tijd. Daarnaast geven ze toch ook aan dat ze graag feedback van
een docent zouden willen krijgen.
Lessons learned van dit project
Deze vorm van les geven werkt activerend en motiverend. De studenten krijgen
oog voor hoe anderen dit aanpakken en kunnen anderen helpen met wat ze zelf
weten.
Het besluitvormingsproces om een licentie te verkrijgen voor Turnitin duurde
heel lang. Ook blijken hier grote verschillen tussen de faculteiten van de UvA
te bestaan; bij sommige faculteiten was Turnitin allang beschikbaar.
Uiteindelijk heeft FEB toch ook een licentie gekregen.
Toekomst project
De cursus is in deze vorm tweemaal gegeven en zal in de toekomst zo gegeven
blijven worden. Inmiddels is er een informatiebijeenkomst gehouden waaraan de
coördinator heeft deelgenomen en kunnen docenten digitale peer review in hun
cursussen gebruiken.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.