Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Weblectures, interactie, duurzaamheid, internationale samenwerking

Webverbinding tussen UvA en eilanduniversiteiten: Stimuleren van internationale interactie en concretiseren van duurzaamheid

Tijdens een nieuwe interdisciplinaire collegereeks over eilanden is ICT ingezet om: 1) interactie tussen studenten en gastsprekers van eilanduniversiteiten te stimuleren en 2) binnen het onderwijs concrete invulling te geven aan duurzaamheid.

Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) verzorgde dit jaar voor het eerst een collegereeks over eilanden: “Islands: Models for our Planet – Metaphors for our World”. Het zou vreemd zijn als er tijdens een collegereeks over eilanden alleen continentbewoners aan het woord zouden zijn. Naast colleges verzorgd door gastsprekers van Nederlandse universiteiten hebben verschillende gastsprekers van eilanduniversiteiten een college gegeven. Een aantal van deze gastsprekers verzorgde het college via een webverbinding. Dankzij de inzet van ICT konden studenten actief in discussie met de gastsprekers van de eilanduniversiteiten. Interactie tussen studenten en docenten/onderzoekers aan eilanduniversiteiten bleek een grote meerwaarde voor studenten.

De inzet van ICT heeft ook op een concrete manier invulling gegeven aan de duurzaamheiddoelstellingen van onze universiteit ( http://www.uva.nl/over-de-uva/uva-profiel/duurzaamheid). Verschillende duurzaamheidthema’s speelden een belangrijke rol binnen de cursus. Veel laagliggende eilanden worden bijvoorbeeld bedreigd door klimaatverandering en zeespiegelstijging. Het zou vreemd zijn om theoretisch na te denken over deze thema’s maar hier geen praktisch gevolg aan te geven. Daarom heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk te voorkomen dat gastsprekers naar Nederland zouden vliegen. Het inzetten van webcolleges heeft hiermee positief bijgedragen aan (een kleine) reductie van CO2 uitstoot voor UvA onderwijs. Naast voordelen voor het milieu, is dit voor de UvA een financiële besparing en voor de gastspreker een tijdsbesparing.

Kortom, het inzetten van webcolleges heeft veel voordelen. De webcolleges zijn door zowel studenten als gastsprekers positief beoordeeld. Dit was een eerste ‘ try-out’ maar ik denk dat webcolleges in potentie veel breder ingezet kunnen worden. Daarom geef ik hieronder nog een korte beschrijving om andere docenten een idee te geven van de praktische implementatie.

Het is raadzaam om voorafgaand van het college de videoverbinding en de software uit te proberen met de gastspreker. Tijdens het college worden de slides van de presentatie en het gezicht van de gastspreker op het scherm in de collegezaal geprojecteerd. In de collegezaal in Nederland stonden een webcam en een microfoon op de studenten gericht, zodat de gastspreker het publiek kan zien en horen. In de zaal in Nederland was ook een moderator met extra microfoon aanwezig (in een kleine zaal is dit niet perse nodig). De dynamiek tussen spreker en publiek verschilt enigszins van een college in real life. Deze manier van college geven vraagt van het publiek iets meer concentratie. Afhankelijk van de plek op de wereld waar de gastspreker zich bevond was er lichte vertraging op de lijn. Omdat het een hoorcollege betrof was deze vertraging echter niet storend. Het is belangrijk om de gastspreker er vooraf aan te herinneren regelmatig vragen te stellen aan de zaal. Ook kan je als moderator de studenten stimuleren om, tijdens- en na het college, vragen te stellen. Zowel studenten als gastsprekers hebben de webcolleges als positief ervaren.