Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Flipping the classroom, ICT, social media, formatief assessment, good practices

De studenten van de ILO volgen een eenjarige opleiding tot docent in het voortgezet onderwijs. In het eerste half jaar wordt aan de kennisbasis van de docenten gewerkt door middel van algemene didactiekcolleges. Het laatste college van deze reeks is nog niet bezet. Hier zou een college over het gebruik van ICT in het onderwijs goed passen. Dit onderwerp zou meer aandacht behoeven binnen het ILO-curriculum. Studenten hebben in evaluaties aangegeven dat dit een steeds belangrijker onderwerp is in de eigen onderwijspraktijk en dat zij hier graag mee over zouden willen horen. Tevens is er steeds meer materiaal beschikbaar voor docenten en lerarenopleiders om goede ICT vaardigheden binnen het onderwijs te realiseren.

Ik zou via het teach-what-you-preach-principe de studenten willen laten ervaren dat ICT nieuwe mogelijkheden kan bieden voor het onderwijs dat ze volgen aan de ILO én voor het onderwijs dat ze zelf geven in het voortgezet onderwijs.  Hiervoor wil ik de studenten een theoretisch kader bieden, good practices laten zien en een aantal ICT-onderwerpen behandelen (Social media, digitaal stemmen/formatief assessment en gebruik beeldmateriaal.

Ik wil m.b.v. de leeromgeving Blackboard, Sakai (of een andere interactieve omgeving) een Flipping-the-classroom ochtendprogramma gaan verzorgen. 

Evaluatie

Voor de lerarenopleiding is een flipping the classroom les gemaakt, waarin het gebruik van ICT in het onderwijs centraal staat. De les bestaat uit vijf filmpjes, waarin verschillende aspecten van ICT centraal staat (T-pack model, best practice, tools voor in de klas, onderwijs in de toekomst). De studenten moesten deze filmpjes bestuderen en vragen in socrative invullen. Daarna volgde er een werkcollege, waarin studenten konden kiezen in welk onderwerp zij zich verder wilde ontwikkelen (bijv. digitaal stemmen, flipping the classroom). Aan het einde van het werkcollege hadden zij geoefend met de mogelijke tool en voornemens gemaakt voor ICT in de eigen klas. In eerste instantie was de les voor twee groepen studenten, en deze keer zal het voor alle studenten worden ingezet, waarbij de les dan nog interactiever en aantrekkelijker zal worden gemaakt, bijv. via een chatsessie met de hoogleraar ICT.