Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Shakespeak, online stemmen per telefoon, feedback, interactieve colleges

Inleiding 

Door middel van Shakespeak is het mogelijk om tijdens het college te testen of de studenten de in college behandelde stof hebben begrepen. Studenten kunnen met hun laptop of mobiele telefoon reageren op een (multiple-choice) vraag die tijdens een hoorcollege door de docent wordt gesteld in de PowerPoint presentatie. Vervolgens is het mogelijk om de antwoorden van de studenten in de presentatie op een grafiek te tonen.

Shakespeak wordt toegepast op de UvA en toepassing wordt ondersteund door ICTO. Het programma wordt aangeboden door een commerciële partij. Gebruik is voor de docent gratis, per student moeten er clicks worden aangekocht (€0,09 / per student). Deze clicks zijn door de UvA aangeschaft dus hoeven niet voor de specifieke cursussen te worden gekocht. Shakespeak is nog niet eerder ingezet voor cursussen binnen de faculteit Geesteswetenschappen (het programma wordt al wel toegepast bij onder andere Sociale Wetenschappen). In deze Grassroot is dus voor de eerste maal met dit programma geëxperimenteerd en doel van het project was het onderzoeken de mogelijkheden van Shakespeak voor het onderwijs binnen de FGW en het verlagen van de drempel van de toepassing hiervan voor collega’s. 

Trees en Jackson beschrijven de drie hoofdelementen van succesvol leren in een academische omgeving: oefening, feedback en betrokkenheid van de studenten bij de aangeboden stof. Door gebruik te maken van Shakespeak wordt de betrokkenheid van de studenten bij de stof vergroot. Ze worden gemotiveerd actief te participeren in het hoorcollege, de stof die wordt aangeboden in het hoorcollege direct toe te passen en tot slot wordt er direct feedback gegeven op de antwoorden van deze studenten op de in Shakespeak gestelde vragen. Door gebruik te maken van Shakespeak is de participerende student anoniem en wordt er naar een individuele input gevraagd. Hierdoor wordt het risico van studenten die ‘meeliften’ op de extraverte gemotiveerde studenten die in de oude setting hun hand als eerste opsteken op de eerste rij in de collegezaal verkleind. 

Evaluatie 

Door middel van Shakespeak is het mogelijk om tijdens het college te testen of de studenten de in college behandelde stof hebben begrepen. Studenten kunnen met hun laptop of mobiele telefoon reageren op een (multiple-choice) vraag die tijdens een hoorcollege door de docent wordt gesteld in de PowerPoint presentatie. Vervolgens is het mogelijk om de antwoorden van de studenten direct in de presentatie op een grafiek te tonen. 

De Shakespeak pilot tijdens twee hoorcolleges Inleiding in de kunstgeschiedenis heeft aangetoond dat voor zowel de docent als de studenten het gebruik van Shakespeak een waardevolle aanvulling is tijdens college. De studenten waarderen de terugkoppeling in college en de mogelijkheid om zelf of met studiegenoten kort stil te staan bij de besproken stof. Voor de docent vormt het stellen van vragen via Shakespeak een mogelijkheid om te testen of de studenten de rode draad in het verhaal hebben begrepen.  

Zie ook de blog met tips en tricks.