Goed begrepen? Feedback met behulp van Shakespeak tijdens hoorcolleges kunstgeschiedenis
Sanne Frequin (FGw)
Trefwoorden: Shakespeak, online stemmen per telefoon, feedback, interactieve colleges
Inleiding
Door middel van Shakespeak is het mogelijk om tijdens het college te testen
of de studenten de in college behandelde stof hebben begrepen. Studenten kunnen
met hun laptop of mobiele telefoon reageren op een (multiple-choice) vraag die
tijdens een hoorcollege door de docent wordt gesteld in de PowerPoint
presentatie. Vervolgens is het mogelijk om de antwoorden van de studenten in de
presentatie op een grafiek te tonen.
Shakespeak wordt toegepast op de UvA en toepassing wordt ondersteund
door
ICTO. Het programma wordt aangeboden door een commerciële partij. Gebruik is
voor de docent gratis, per student moeten er clicks worden aangekocht (€0,09 /
per student). Deze clicks zijn door de UvA aangeschaft dus hoeven niet voor de
specifieke cursussen te worden gekocht. Shakespeak is nog niet eerder ingezet
voor cursussen binnen de faculteit Geesteswetenschappen (het programma wordt al
wel toegepast bij onder andere Sociale Wetenschappen). In deze Grassroot is dus
voor de eerste maal met dit programma geëxperimenteerd en doel van het project
was het onderzoeken de mogelijkheden van Shakespeak voor het onderwijs binnen de
FGW en het verlagen van de drempel van de toepassing hiervan voor collega’s.
Trees en Jackson beschrijven de drie hoofdelementen van succesvol leren in
een academische omgeving: oefening, feedback en betrokkenheid van de studenten
bij de aangeboden stof. Door gebruik te maken van Shakespeak wordt de
betrokkenheid van de studenten bij de stof vergroot. Ze worden gemotiveerd
actief te participeren in het hoorcollege, de stof die wordt aangeboden in het
hoorcollege direct toe te passen en tot slot wordt er direct feedback gegeven op
de antwoorden van deze studenten op de in Shakespeak gestelde vragen. Door
gebruik te maken van Shakespeak is de participerende student anoniem en wordt er
naar een individuele input gevraagd. Hierdoor wordt het risico van studenten die
‘meeliften’ op de extraverte gemotiveerde studenten die in de oude setting hun
hand als eerste opsteken op de eerste rij in de collegezaal verkleind.
Evaluatie
Door middel van Shakespeak is het mogelijk om tijdens het college te testen
of de studenten de in college behandelde stof hebben begrepen. Studenten kunnen
met hun laptop of mobiele telefoon reageren op een (multiple-choice) vraag die
tijdens een hoorcollege door de docent wordt gesteld in de PowerPoint
presentatie. Vervolgens is het mogelijk om de antwoorden van de studenten direct
in de presentatie op een grafiek te tonen.
De Shakespeak pilot tijdens twee hoorcolleges Inleiding in de
kunstgeschiedenis heeft aangetoond dat voor zowel de docent als de
studenten het gebruik van Shakespeak een waardevolle aanvulling is tijdens
college. De studenten waarderen de terugkoppeling in college en de mogelijkheid
om zelf of met studiegenoten kort stil te staan bij de besproken stof. Voor de
docent vormt het stellen van vragen via Shakespeak een mogelijkheid om te testen
of de studenten de rode draad in het verhaal hebben begrepen.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.