Terugkijkend op de periode van Grassroots, wat is voor de aanpak van
Grassroots in jouw instelling nodig om dit project tot een succes te maken?
De kracht van de Grassroots in het AMC is altijd de ondersteuning vanuit ICTO
geweest. De ondersteuning die ICTO biedt is belangrijk, omdat docenten in het
AMC niet worden opgeleid op het vlak van ICT&Onderwijs. Docenten zijn in de
eerste plaats arts. Het onderwijs staat lager op de ladder. Vaak is er dan ook
beperkte tijd beschikbaar en wordt er een hoge mate van ondersteuning verwacht.
Het is de bedoeling om de docent te laten focussen op hetgeen dat van belang is
in de Grassroot. Vaak betekent dit dat je hem technisch/organisatorisch het
meeste werk uit handen wilt nemen. Afgelopen jaar er niet altijd ruimte geweest
om die mate van ondersteuning te bieden. Dit is dan ook reden geweest om voor
aankomend jaar geen nieuwe aanvraag voor een Grassrootprogramma in te dienen.
Kun je drie kernelementen noemen?
Promoten
De start is belangrijk. Dit jaar is voor het eerst ook informatie op het
intranet van het AMC geplaatst. Het doel was om juist de docenten te benaderen
die niet heel veel onderwijs geven. In het AMC zijn er namelijk ook veel
docenten die 1 of 2 keer op jaarbasis een college geven. De docentenpool is
daardoor niet heel transparant. Er zijn dan ook zoveel mogelijk docenten
benaderd, omdat uit het verleden ook blijkt dat het vaak toch een kerngroep van
vaste docenten en coördinatoren zijn die zich melden bij de Grassroots.
Faciliteren
Is eenmaal de koers uitgezet en staan de neuzen dezelfde kant op, dan is het
van belang om de docent zo goed mogelijk te faciliteren. Duidelijke afspraken
maken en vragen wat de verwachtingen zijn ten opzichte van ICTO. Vaak zijn
organisatorische/technische aspecten uit handen van de docent genomen, zodat de
docent tijd had zich te richten op inhoud en didactische principes rondom de
gebruikte techniek. Dit zorgt ervoor dat de docent niet verdrinkt in technische
details, maar wel de gebruikte techniek weet te koppelen aan zijn onderwijs.
Informeren
Laat een docent zelf zaken uitzoeken, draag niet direct oplossingen aan als
hij de Grassroot vanuit een probleem in zijn onderwijs benadert. Is eenmaal de
richting gekozen, verwijs hem dan naar goede bronnen waar hij informatie kan
inwinnen. Zo blijft het idee en de uitvoering/invulling toch van de docent.
Verder is het belangrijk duidelijke afspraken te maken. Wat levert het project
op en hoe komen we daar?
Wat zou je anders doen?
Er had vanuit ICT&O meer tijd ingeruimd moeten worden voor het
Grassrootsprogramma. Door onvoorziene zaken heeft het helaas niet altijd de
aandacht gekregen die het wel had moeten krijgen. Zo was er o.a. het plan om de
Grassroots goed binnen het BKO te beleggen. Alhoewel de Grassroots uiteindelijk
niet zijn opgenomen in het BKO hebben ze overigens wel bijgedragen aan de
discussie over de plek van ICT binnen het BKO-traject.
Een ander niet uitgevoerd idee was om een evaluatiecommissie bestaande uit
jonge ICT-minded docenten te betrekken bij het beoordelen van aanvragen.
Terugkijkend, vinden docenten een project zoals Grassroots een
stimulerende manier om ervaring op te doen met inzet van ICT in
onderwijs?
Voor docenten zijn de Grassroots bij uitstek het platform om met hun eigen
idee aan de slag te gaan. Grassroots bieden de kans om buiten de vaste
dienstverlening van ICTO om met behulp van ICT het eigen onderwijs te
verbeteren. Ook al is niet iedere Grassroot even succesvol, toch laat het
overgrote deel van de Grassroots zien dat vooral het idee belangrijk is en dat
de uitvoering en/of techniek helemaal niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Wat
dat betreft werken de Grassroots zeker stimulerend. Het feit dat het slechts
kleine projecten zijn draagt bij aan een ‘handson’ mentaliteit, waarbij de
docent het gevoel heeft in korte tijd aanzienlijk wat te bereiken.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.