Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: docentprofessionalisering

Docentprofessionalisering mbv ICT (programma)

Tim Sijstermans, AMC

Terugkijkend op de periode van Grassroots, wat is voor de aanpak van Grassroots in jouw instelling nodig om dit project tot een succes te maken?

De kracht van de Grassroots in het AMC is altijd de ondersteuning vanuit ICTO geweest. De ondersteuning die ICTO biedt is belangrijk, omdat docenten in het AMC niet worden opgeleid op het vlak van ICT&Onderwijs. Docenten zijn in de eerste plaats arts. Het onderwijs staat lager op de ladder. Vaak is er dan ook beperkte tijd beschikbaar en wordt er een hoge mate van ondersteuning verwacht. Het is de bedoeling om de docent te laten focussen op hetgeen dat van belang is in de Grassroot. Vaak betekent dit dat je hem technisch/organisatorisch het meeste werk uit handen wilt nemen. Afgelopen jaar er niet altijd ruimte geweest om die mate van ondersteuning te bieden. Dit is dan ook reden geweest om voor aankomend jaar geen nieuwe aanvraag voor een Grassrootprogramma in te dienen.

Kun je drie kernelementen noemen? 

Promoten

De start is belangrijk. Dit jaar is voor het eerst ook informatie op het intranet van het AMC geplaatst. Het doel was om juist de docenten te benaderen die niet heel veel onderwijs geven. In het AMC zijn er namelijk ook veel docenten die 1 of 2 keer op jaarbasis een college geven. De docentenpool is daardoor niet heel transparant. Er zijn dan ook zoveel mogelijk docenten benaderd, omdat uit het verleden ook blijkt dat het vaak toch een kerngroep van vaste docenten en coördinatoren zijn die zich melden bij de Grassroots.

Faciliteren

Is eenmaal de koers uitgezet en staan de neuzen dezelfde kant op, dan is het van belang om de docent zo goed mogelijk te faciliteren. Duidelijke afspraken maken en vragen wat de verwachtingen zijn ten opzichte van ICTO. Vaak zijn organisatorische/technische aspecten uit handen van de docent genomen, zodat de docent tijd had zich te richten op inhoud en didactische principes rondom de gebruikte techniek. Dit zorgt ervoor dat de docent niet verdrinkt in technische details, maar wel de gebruikte techniek weet te koppelen aan zijn onderwijs. 

Informeren

Laat een docent zelf zaken uitzoeken, draag niet direct oplossingen aan als hij de Grassroot vanuit een probleem in zijn onderwijs benadert. Is eenmaal de richting gekozen, verwijs hem dan naar goede bronnen waar hij informatie kan inwinnen. Zo blijft het idee en de uitvoering/invulling toch van de docent. Verder is het belangrijk duidelijke afspraken te maken. Wat levert het project op en hoe komen we daar? 

Screenshot Grassroot AMC
Model van een enkel (3D)

Wat zou je anders doen?

Er had vanuit ICT&O meer tijd ingeruimd moeten worden voor het Grassrootsprogramma. Door onvoorziene zaken heeft het helaas niet altijd de aandacht gekregen die het wel had moeten krijgen. Zo was er o.a. het plan om de Grassroots goed binnen het BKO te beleggen. Alhoewel de Grassroots uiteindelijk niet zijn opgenomen in het BKO hebben ze overigens wel bijgedragen aan de discussie over de plek van ICT binnen het BKO-traject.

Een ander niet uitgevoerd idee was om een evaluatiecommissie bestaande uit jonge ICT-minded docenten te betrekken bij het beoordelen van aanvragen.

Terugkijkend, vinden docenten een project zoals Grassroots een stimulerende manier om ervaring op te doen met inzet van ICT in onderwijs?

Voor docenten zijn de Grassroots bij uitstek het platform om met hun eigen idee aan de slag te gaan. Grassroots bieden de kans om buiten de vaste dienstverlening van ICTO om met behulp van ICT het eigen onderwijs te verbeteren. Ook al is niet iedere Grassroot even succesvol, toch laat het overgrote deel van de Grassroots zien dat vooral het idee belangrijk is en dat de uitvoering en/of techniek helemaal niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Wat dat betreft werken de Grassroots zeker stimulerend. Het feit dat het slechts kleine projecten zijn draagt bij aan een ‘handson’ mentaliteit, waarbij de docent het gevoel heeft in korte tijd aanzienlijk wat te bereiken.