Digitale Feedback bij Diagnostische Toets Schrijfvaardigheid
Wilma Maljaars (FGw)
Trefwoorden: Digitaal toetsen, online tool voor feedback, feedback for learning,
Gebruik van online tool Turnitin; ontwikkelen van set knoppen
(Grademarks) en van formulieren waarmee de toets en gecorrigeerd en van feedback
kan worden voorzien.
Alle eerstejaars studenten van de FGw maken verplicht de Diagnostische Toets
schrijfvaardigheid zodat hiaten in hun taalvaardigheid vroegtijdig kunnen worden
opgespoord. Bij de toets wordt gelet op vaardigheden als parafraseren en
argumenteren en de taalvaardigheid wordt onder meer getoetst op criteria als
correctheid (grammatica, spelling, interpunctie), begrijpelijkheid (duidelijk en
bondig formuleren) en aanvaardbaarheid (passend register). Er zijn momenteel 8
hoofdcriteria waarop beoordeeld: die laten zich goed omzetten in Grademarks
(knoppenset binnen Turnitin). Bovendien zijn er mogelijkheden die 8
hoofdcategorieën (nu of in een later stadium) verder te verfijnen.
Evaluatie
Zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie of het ideaal. Op
papier stond het er vooraf zo mooi “door middel van “grademarks” (de knoppen
binnen Turnitin) krijgen studenten beter en uitgebreider inzicht in de gemaakte
fouten en kan verwezen worden naar zelfstudiemateriaal. Dankzij de
rapportage-mogelijkheden van Turnitin wordt bovendien duidelijker welke fouten
het meest gemaakt zijn, waardoor beter maatwerk geboden kan worden.” En
eigenlijk klopt ook alles wat hier voorspeld werd, alleen bleken alle facetten
enorm tijdrovend te zijn en bleek het instrument zelf nog te weinig aan te
sluiten bij de wensen van de gebruikers. Het is nog te weinig
gebruiksvriendelijk.
Opmerkingen verschijnen waar je ze niet wil zien en daar waar je ze wel wilt
plaatsen, zie je niet of zijn ze slecht leesbaar. Ook voor de student is het een
hels karwei om te ontdekken waar welke opmerking hoort; er moet veel geklikt
worden, waar je op papier de feedback in een oogopslag kunt zien.
Dat betekent niet dat het project geen toekomst heeft, maar het heeft nu nog
te veel te lijden onder het gebrek aan tijd: er moet eerst veel tijd
geïnvesteerd worden, wil er mogelijkerwijs t.z.t. winst geboekt kunnen worden.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.