Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: digitale feedback, Blackboard, digitale uitwerkingen toetsing

Het lezen van documenten met wiskundig formalisme is voor onze beginnende studenten een zware kluif en maakt een efficiënte informatieoverdracht vanuit docenten in de (uiterst belangrijke) beginfase van de opleiding tevens bijzonder lastig. Niet alleen geldt dit voor uitwerkingen van toetsen/tentamens, aanvullende aantekeningen bij hoorcolleges, maar ook voor de tools binnen Blackboard. 

Wiskunde 1 is een cruciaal vak in de opleiding. Dit komt ook tot uiting doordat het in het BSA is ondergebracht (niet halen levert een negatief BSA op). In dit vak komen veel verschillende zaken tezamen die voor beginnende studenten moeilijk zijn, en hier heeft vrijwel iedere student mee te maken. Het vak zorgt voor de échte trendbreuk met het VWO – en dat is zowel vakinhoudelijk als ook de omgang met leermethoden. Het vak wordt als zwaar gezien, en heeft grote voorspellende waarde voor studiesucces binnen onze opleidingen.

Bij genoemde vak Wiskunde 1 in het bijzonder en bij exacte vakken in het algemeen worden vaak de ‘online’ mogelijkheden binnen Blackboard als discussion-boards gemeden, omdat (a) wiskundig formalisme zich slecht verdraagt met de platte tekstomgeving, en (b) het maken van Vodcasts veelal niet direct genoeg is om snel op studenten te reageren. Daarnaast heeft de geïntroduceerde 884 indeling tezamen met een enorme toename aan studenten ervoor gezorgd dat dienstdoende docenten tijdens onderwijsperiodes door de vele contacturen al snel voor de studenten (met andere roosters) onbereikbaar blijken. Gevolg is dat broodnodige feedback en hulp achterblijft.

Samengevat:
Doel van het project is de feedback op opdrachten en vragen van studenten directer te maken binnen de Blackboard-omgeving teneinde te komen tot meer en zinnige wiskundige feedback. De betekenis van ‘directer’ is hier tweeledig: (a) sneller en (b) duidelijker, in de taal de student begrijpt.  En dat alles op een manier die voor de docent qua tijdsinvestering efficiënt is.

Evaluatie

Doel van het project was het verzorgen van feedback in ons wiskunde-onderwijs. De focus lag daarbij op de mogelijkheden die de smartpen of Livescribe Echo beloofde. Uitwerkingen van opdrachten heb ik – mede ingegeven door opmerkingen van studenten als verrijkte pdf’s op Blackboard geplaatst. Ik heb evenwel gemerkt dat voor directe vormen van feedback studenten persoonlijk contact prefereerden en me opgezocht hebben. Daarmee werd de doelstelling door de vraagkant – die van de student ingehaald. Daarbij vond ik de Livescribe pen niet meer van deze tijd. Technisch viel de pen enorm tegen, ik had de grootste moeite er fatsoenlijk en niet storend geluid te produceren. Beter lijkt het inmiddels – en zeker zo snel – om feedback te geven via tablet of Ipad met apps als Evernote (in combinatie met een redelijke stylus). Als dit project iets heeft geleerd is dat de student een bijna onverzadigbare vraag heeft naar online materiaal. Dan is het zaak de vorm te kiezen die daar kwalitatief het beste materiaal oplevert – en dat zou voor mij dan de ‘klassieke’ kennisclip zijn met geëigende technieken (Camatasia etcetera).