Het lezen van documenten met wiskundig formalisme is voor onze beginnende
studenten een zware kluif en maakt een efficiënte informatieoverdracht vanuit
docenten in de (uiterst belangrijke) beginfase van de opleiding tevens bijzonder
lastig. Niet alleen geldt dit voor uitwerkingen van toetsen/tentamens,
aanvullende aantekeningen bij hoorcolleges, maar ook voor de tools binnen
Blackboard.
Wiskunde 1 is een cruciaal vak in de opleiding. Dit komt ook tot uiting
doordat het in het BSA is ondergebracht (niet halen levert een negatief BSA op).
In dit vak komen veel verschillende zaken tezamen die voor beginnende studenten
moeilijk zijn, en hier heeft vrijwel iedere student mee te maken. Het vak zorgt
voor de échte trendbreuk met het VWO – en dat is zowel vakinhoudelijk als ook de
omgang met leermethoden. Het vak wordt als zwaar gezien, en heeft grote
voorspellende waarde voor studiesucces binnen onze opleidingen.
Bij genoemde vak Wiskunde 1 in het bijzonder en bij exacte vakken in het
algemeen worden vaak de ‘online’ mogelijkheden binnen Blackboard als
discussion-boards gemeden, omdat (a) wiskundig formalisme zich slecht verdraagt
met de platte tekstomgeving, en (b) het maken van Vodcasts veelal niet direct
genoeg is om snel op studenten te reageren. Daarnaast heeft de geïntroduceerde
884 indeling tezamen met een enorme toename aan studenten ervoor gezorgd dat
dienstdoende docenten tijdens onderwijsperiodes door de vele contacturen al snel
voor de studenten (met andere roosters) onbereikbaar blijken. Gevolg is dat
broodnodige feedback en hulp achterblijft.
Samengevat:
Doel van het project is de feedback op opdrachten en vragen van studenten
directer te maken binnen de Blackboard-omgeving teneinde te komen tot meer en
zinnige wiskundige feedback. De betekenis van ‘directer’ is hier tweeledig: (a)
sneller en (b) duidelijker, in de taal de student begrijpt. En dat alles op een
manier die voor de docent qua tijdsinvestering efficiënt is.
Evaluatie
Doel van het project was het verzorgen van feedback in ons wiskunde-onderwijs. De focus lag daarbij op de mogelijkheden die de
smartpen of
Livescribe Echo beloofde. Uitwerkingen van opdrachten heb ik – mede ingegeven door opmerkingen van studenten als verrijkte pdf’s op Blackboard geplaatst. Ik heb evenwel gemerkt dat voor directe vormen van feedback studenten persoonlijk contact prefereerden en me opgezocht hebben. Daarmee werd de doelstelling door de vraagkant – die van de student ingehaald. Daarbij vond ik de Livescribe pen niet meer van deze tijd. Technisch viel de pen enorm tegen, ik had de grootste moeite er fatsoenlijk en niet storend geluid te produceren. Beter lijkt het inmiddels – en zeker zo snel – om feedback te geven via tablet of Ipad met apps als Evernote (in combinatie met een redelijke stylus). Als dit project iets heeft geleerd is dat de student een bijna onverzadigbare vraag heeft naar online materiaal. Dan is het zaak de vorm te kiezen die daar kwalitatief het beste materiaal oplevert – en dat zou voor mij dan de ‘klassieke’ kennisclip zijn met geëigende technieken (Camatasia etcetera).
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.