Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Turnitin, digitaal nakijken, digitaal toetsen

Digitale feedback bij academisch schrijfonderwijs

Madeleine Moret , Politicologie, FMG 

Gedurende studiejaar 2012-2013 hebben we met de eerstejaars werkgroepbegeleiders (zo’n 12 groepen) bij de opleiding politicologie geëxperimenteerd met het digitaal nakijken van schriftelijke opdrachten. Het voornaamste doel was het helderder formuleren van beoordelingscriteria, waardoor studenten beter wisten wat er van hen verwacht werd en de inter-beoordelaarskwaliteit verbeterd werd. Er is gekozen om te gaan werken met het bestaande programma ‘Turn It In’. We hebben als docenten veel gediscussieerd over hoe we opdrachten nakijken en hebben veel tijd geïnvesteerd in het afstemmen van beoordelingscriteria. Het was interessant om te zien hoe de verschillende begeleiders met het nieuwe programma omgingen. Voor sommigen was het een uitkomst, voor anderen zorgde het juist voor veel extra werk. Al met al hebben we het afgelopen jaar onze draai gevonden en we zijn plan het digitale nakijken komend vanaf studiejaar officieel te implementeren. We zijn het Grassroots project dankbaar voor het feit dat we op deze manier ons onderwijs hebben kunnen ontwikkelen.  

 

Voorbeeld digitale feedback