Gedurende studiejaar 2012-2013 hebben we met de eerstejaars
werkgroepbegeleiders (zo’n 12 groepen) bij de opleiding politicologie
geëxperimenteerd met het digitaal nakijken van schriftelijke opdrachten. Het
voornaamste doel was het helderder formuleren van beoordelingscriteria, waardoor
studenten beter wisten wat er van hen verwacht werd en de
inter-beoordelaarskwaliteit verbeterd werd. Er is gekozen om te gaan werken met
het bestaande programma ‘Turn It In’. We hebben als docenten veel gediscussieerd
over hoe we opdrachten nakijken en hebben veel tijd geïnvesteerd in het
afstemmen van beoordelingscriteria. Het was interessant om te zien hoe de
verschillende begeleiders met het nieuwe programma omgingen. Voor sommigen was
het een uitkomst, voor anderen zorgde het juist voor veel extra werk. Al met al
hebben we het afgelopen jaar onze draai gevonden en we zijn plan het digitale
nakijken komend vanaf studiejaar officieel te implementeren. We zijn het
Grassroots project dankbaar voor het feit dat we op deze manier ons onderwijs
hebben kunnen ontwikkelen.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.