Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: aanwezigheidsregistratie, aanwezigheidsbeheer, RFID-kaart, collegekaart.

Het vak Oriëntatie Natuur- en Sterrenkunde (N&S) is een vak dat de studenten verplicht moeten volgen in jaar 2 en 3 van hun bachelor. De studielast is 3 EC. Door het volgen van 25 Oriëntatiecolleges verspreid over 2 jaar wordt daaraan voldaan. Jaarlijks zijn er minimaal 25 bijeenkomsten geroosterd. De studenten kunnen dus deels zelf bepalen welke van de colleges ze volgen. De bijeenkomsten van 2 uur vinden plaats in een grote collegezaal. Gemiddeld zijn er tussen de 70 en 100 studenten aanwezig in elke bijeenkomst, maar soms zijn er tot wel 160 studenten. Omdat de groep erg groot is, is een papieren administratie veel werk voor de vakcoördinator. Daarnaast is het rond laten gaan van een papieren intekenlijst fraudegevoelig (want studenten kunnen mogelijkerwijs voor iemand anders intekenen). Daardoor ontstond bij mij de gedachte om dit te verbeteren door het te digitaliseren.

Ik ontwikkel een website in het high-level Web Framework Django. De website wordt gehost op de server die ICTO-FNWI gebruikt voor zijn innovatieprojecten (de webserver IVO). Er is gekozen voor Django, omdat alle ICTO-FNWI projecten op deze server in Django geschreven worden zodat daarmee één lijn wordt getrokken qua programmeertaal. De broncode zal ik publiceren onder een Open-Source licentie. De te gebruiken hardware is een via USB aangesloten RFID-kaartlezer waarmee de studentenpas uitgelezen kan worden. Deze kaartlezer heb ik in bruikleen van de opleiding BSc Natuur- en Sterrenkunde (deze is aangeschaft voor dit project). 

Het doel van de Grassroot is voor de docent: het digitaliseren en vereenvoudigen van de aanwezigheidsregistratie bij colleges waardoor tijd bespaard kan worden . Voor de student: mogelijk maken om de aanwezigheid in te zien. Algemeen: het verminderen van de manieren tot fraude bij aanwezigheidsregistraties.

Evaluatie

CARD is een tool om aanwezigheidsregistratie te versnellen en vereenvoudigen voor docenten. Het principe van CARD is het scannen van de collegekaart van de student, verzamelen van de data en monitoren op een website.
Studenten krijgen op de CARD website eenvoudig inzage in hun aanwezigheidsdata voor bijvoorbeeld colloquia, practica, hoor- of werkcolleges bij een vak. De docent kan de functionaliteiten van CARD naar zijn specifieke wensen inrichten.
CARD is gekoppeld met de Datanose (het roosterprogramma van de FNWI) en zo potentieel met alle onderwijs data. CARD controleert zo momenteel al bij het aanwezig registreren van een student of deze student wel of niet is aangemeld voor een vak en geeft aan de student een tip, een alert om dit nog te doen om zich voor een activiteit (bijvoorbeeld college) te kunnen aanmelden. Omdat Datanose gekoppeld is aan SIS, is de info die CARD ontvangt de actuele status van inschrijvingen in SIS.
Momenteel wordt het bij het scannen van de collegekaart de studentnummer met de naam van de student bij een succesvolle registratie weergeven op de CARD website.
Technisch is het mogelijk om aan de applicatie een functionaliteit toe te voegen om de foto’s van studenten ook weer te geven bij het scannen van de collegekaart.De data op de CARD website wordt pas zichtbaar voor studenten en docenten na in te loggen met het UvAnetID, Alleen de specifieke informatie voor de betreffende gebruiker is dan zichtbaar.
CARD heeft veel potentie om in diverse situaties in het onderwijs te gebruiken waar snelle en betrouwbare registratie van aanwezigheid van groot belang is. Zo zou CARD bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden bij identiteitscontrole van studenten tijdens tentamens. 

Zie tevens het filmpje in het rechterblok hiernaast van Timo.