Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Binnen de Grassroot wordt een augmented reality (AR) zandbak gebouwd die wordt ingezet om studenten (toekomstige leraren aardrijkskunde) bekend te maken met de mogelijkheden van AR in het geo-onderwijs. Een AR zandbak is een opstelling bestaande uit een Kinect-camera, een Linux-pc, een short-throw beamer en een zandbak. De camera scant een 3D-model van het zandoppervlak, de pc genereert op basis van die gegevens een hoogtekaart met dynamisch water, en de beamer projecteert de kaart op het zandoppervlak. Op die manier varieert de kleur van het zandoppervlak met de hoogte en stroomt er water op realistische wijze van hoog naar laag. In de VS zijn er een aantal in gebruik in musea en op scholen, in Nederland staat er bijvoorbeeld een in het Geofort. De opstelling wordt gebruikt om de verwerking van een landschap tot kaart inzichtelijk te maken. Daarnaast is de opstelling zeer geschikt om fysische processen die het landschap wijzigen inzichtelijk te maken: denk aan de vorming van vulkanen of een caldera, het verloop van meanders in een rivier of de erosie van een kustlijn. Een voorbeeld van de AR-zandbak in werking zie je in de onderstaande video.

Voor de bouw van de opstelling zijn uitgebreide instructies beschikbaar op de website van Oliver Kreylos. De opstelling moet mobiel zijn om binnen de UvA en naar nascholingen te kunnen verplaatsen. Om die reden wordt gekozen voor een niet al te grote en zware bak (een platte brede curverbox met deksel heeft de voorkeur) en een verplaatsbaar statief (een t-bar zoals gebruikt op podia kan werken).