Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: digitale oefenmodule, verdieping, differentiëring, visualisering

In de evaluaties van het propedeuse vak ‘Argumentatie-analyse en Taalhandelingstheorie’ geven studenten aan dat zij graag meer zouden oefenen met het analyseren van geschreven en gesproken argumentatieve teksten. Ook blijken sommige studenten behoefte te hebben aan meer uitleg over de theoretische concepten die in de colleges worden behandeld. Deze oefenmodule beoogt in die behoefte te voorzien (de onderwijstijd binnen de werkgroepen en de hoorcolleges is immers beperkt en biedt ook minder mogelijkheden voor gedifferentieerd onderwijs). De oefeningen in de module worden derhalve niet beoordeeld, maar moeten wel verplicht worden gemaakt omdat de oefeningen besproken worden in de werkgroepen.

In fase 1 van de ontwikkeling van de oefenmodule worden MA studenten betrokken die in het kader van het vak Argumentative Practices 2 concreet oefenmateriaal dienen te ontwikkelen dat in fase 2 wordt getoetst, geëvalueerd en gereviseerd. Voor deze studenten vormt de ontwikkeling van deze oefenmodule een onderdeel van het werkcollege. De individuele bijdragen van studenten aan de module vormen een onderdeel van de beoordeling van het vak.

Het doel van de inzet van ICT is het activeren en motiveren van een grote groep eerstejaars studenten door naast de hoorcolleges en werkgroepen ook extra, gericht oefenmateriaal aan te bieden. Beoogd wordt de leeropbrengst van het vak te intensiveren en studenten te enthousiasmeren door ze aan de hand van voorbeeldmateriaal extra te laten oefenen en meer inzicht te bieden in hoe theoretische concepten zich manifesteren in alledaags argumentatief taalgebruik.

Fase 1 van het project betreft het ontwikkelen van een digitale oefenmodule die in fase 2 gebruikt zal worden door propedeusestudenten die het vakdeel Argumentatie-analyse volgen. Het is de bedoeling dat de oefenmodule volgend jaar wordt uitgebreid met nieuwe oefenmodules voor andere vakken in het propedeuseonderwijs volgens het ‘format’ dat met deze Grassroot in gang is gezet.