Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Trefwoorden: Kennis clips, geneeskunde, fysiologie, online video, digitaal platform

De fysiologie van het menselijk lichaam wordt als zeer moeilijk geduid door medisch studenten. De student moet veel tijd investeren om de fysiologie te begrijpen. Dit gecombineerd met het lage aantal punten dat voor fysiologievragen op het tentamen behaald kan worden, zorgt ervoor dat studenten de fysiologie stof niet of nauwelijks leren en hun tijd liever besteden aan de klinische onderwerpen.

Tevens is het aanbevolen lesboek fysiologie, Boron and Boulpaep, een Engelstalig lesboek waar studenten moeilijk doorheen komen en waaruit benodigde basiskennis niet eenvoudig te verzamelen is.

Wij, alsmede onze docenten, hebben gemerkt dat deze bachelorstudenten zichzelf tegenkomen in de coschappen waar ze de fysiologische kennis uit de bachelor hard nodig hebben om de ziekteprocessen, labuitslagen en functionele onderzoeken van patiënten te kunnen begrijpen en respectievelijk kunnen interpreteren.

Uit rondvraag onder medisch studenten blijkt dat het gebruik van Youtube-filmpjes bij het leren erg populair zijn. Deze Youtube-filmpjes zijn niet toereikend omdat 1) de juistheid van de informatie niet gewaarborgd is, 2) het vinden van het juiste kwaliteitsfilmpje een tijdrovende klus op zich is en 3) de inhoud van het filmpje niet aansluit bij je initiële zoekvraag.

Onze filmpjes moeten beter aansluiten bij de behoefte van studenten. De studiestof wordt uitgelegd door AMC docenten en de filmpjes kunnen op verscheidene manieren geordend worden, zoals per orgaansysteem, onderwijsblok of specialisme. Op deze manier wordt zowel de kwaliteit als de overzichtelijkheid gewaarborgd.

Wij denken dat met de hulp van deze kennisclips (beginnende bij de fysiologie) studenten op korte en lange termijn te kunnen helpen om hun fundamentele parate kennis eigen te maken en te ontwikkelen. Dit leidt tot een beter begrip van ziektebeelden, een prettige werksfeer, meer patiëntveiligheid en betere artsen (in opleiding).

Er zijn op dit moment al verscheidene video’s in omloop die zouden voldoen aan ons format, maar deze zijn verspreid over verschillende afdelingen en ontoegankelijk Blackboard courses. Deze willen wij evalueren en meenemen in het Kennisclip platform.