Docenten FGw gebruiken digitaal toetsen momenteel vooral voor formatieve
doeleinden. Een klein aantal docenten gebruikt echter ook de digitale vorm voor
summatieve doeleinden. Kenmerkend voor het huidige gebruik van digitale toetsen
is dat deze alleen worden gebruikt voor de afname zelf (en niet bijvoorbeeld
voor het scoren van essayvragen zoals met rubrics) en dat deze afname beperkt is
tot louter multiple choice vragen. De huidige situatie (papier) wordt daarmee
vervangen door een digitale variant. Louter overgaan van papier naar digitaal
laat echter juist de meerwaarde die digitaal toetsen kan bieden voor de
Geesteswetenschappen onbenut.
Er zijn echter innovatieve vormen van toetsing die juist door de inzet van
digitale middelen gebruikt kunnen worden. Hierbij valt te denken aan vraagvormen
die met papieren toetsen niet mogelijk zijn, zoals pulldown menu’s of drag &
drop vragen. Daarnaast is natuurlijk het gebruik van multimedia (video en audio)
mogelijk met het gebruik van digitale toetsen.
Het huidige projectvoorstel moet dienen als stimulans voor docenten om
gebruik te maken van innovatieve toetsvormen binnen hun onderwijs. De inzet van
deze toetsvormen moet uiteindelijk resulteren in:
Een bredere combinatie van toetsvormen
Een werkreductie bij docenten
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.